FANDOM

SVT3 new logo

SVT3 (även 3TV) var en tv-kanal som var (enligt Vanalker 2011) Sveriges äldsta tv-kanal någonsin. Enbart BBC One, TUPAVI samt några övriga kanaler var äldre, den äldsta ansågs vara TUPAVI som startade den 6 januari 1926.

Den 27 april 2004 hade SVT3 stora tekniska problem. Thevmedia säger så här om det i fdgfdg:

Kommer att läggas till senare.

Den 6 mars 2011 meddelade SVT3-teamet att kanalens sändningar slutar den 2 april 2011. Då ersattes SVT3 av ComaKoma3.

Den 7 april 2011 delades ComaKoma3 i två delar så att ComaKoma3 blev en sportkanal och SVT3 blev en programkanal med nyheter och allt. Nästan allt som visades kom tillbaka.

Den 18 april 2011 fick SVT3 det nuvarande utseendet. Logotypen består numera av en grön låda med en tre:a och en femklöver som är baserad på SVT1 och SVT2's tidigare logotyper. Det finns en variant som blev kanalens logotyp 15 oktober 2007. Den är samma som den gröna lådan, fast är mörkgrön och femklövern är redigerad. Det finns flera varianter, som den blåa lådan som syns endast i vatten. Nummer 9 spelades in på Hasslö i Sverige. Logotypen med kakan finns fortfarande. Den sågs senast klockan 17:29 den 1 november 2011.

I september 2012 lades kanalen ned samt de övriga kanalerna på grund av att Thevmedia ansåg att de var onödiga och inte behövdes.

Program Redigera

SVT3 har, förutom vanliga program, svenska program samt utländska program, också sänt sina egna program. Förutom Akulett (en felstavning av Aktuellt), har det också funnits konstiga program som har lurat de tittare som tittat på kanalen.

I april 2011 sändes ett program vid namn Hasslöparken där 7 avsnitt publicerades. Programmet följde en privatperson som enligt programmet själv skulle göra en "tillsagd uppgift". I verkligheten höll bara privatpersonen med att arbeta på sin tomt tillsammans med en annan privatperson. Vad som skulle ske i programmet kommer inte att publiceras inom en snar framtid på grund av det innehåller privata dokument.

Lista över tv-kanaler Redigera

Namn Startad Nerlagd Tidigare kallad Öde
SVT3 21 juni 1949 Har inte gjort det Kanal 3 (1988-1995)
SVTA 1 augusti 1962 20 juli 2002 Autotv (1962-1970) Ersatt av Autokanalen
SVT8 15 juli 1955 Har inte gjort det 8TV (1970-1990)
SVT7 14 november 2003 Har inte gjort det ZamoTV (2003-2004)

Lista över företag Redigera

Namn Grundat Nerlagt Slogan Öde
Globe Television 27 maj 1987 Har inte gjort det Sätt på jorden på din TV!
IP Inc. 9 juni 1543 20 januari 2011 Snabbt klick! Gick i konkurs
Fria företagen 1 januari 2003 16 augusti 2011 För din fria värld Köptes upp av Globe Television
IP-Studio 5 december 1886 27 juli 2010 Mer än du tror! Bytte namn till enbart IP
Feier 23 januari 2011 16 augusti 2011 Nytt för fritt! Finns fortfarande, men köptes upp av Globe Television för att slippa spelproblem
IP Animations 23 januari 2011 29 januari 2011 Animerat på nolltid! Gick i konkurs

Specialvinjetter Redigera

En chipsvinjett Redigera

Fredagen den 8 december 2000 klockan 21:00 visades för första gången en specialvinjett. Vinjetten började med en stjärna som flyttade sig helt. Ungefär efter 1 sekund kommer texten "Chips". Därefter visades Aktuellt som varande fram till 21:30. Sen sändes Akulett (SVT3's eget nyhetsprogram för barn och unga).

Man fortsatte att använda vinjetten, och den pågår än idag trots ändring på vinjetten.

Slumpartad wiki