FANDOM

Det har hänt saker på Liseberg. Här är några kända:

Händelser Redigera

  • I början av 1950-talet omkom två bröder i gamla bergbanan, då de lossat på säkerhetsspärren och rest på sig i en kurva.
  • År 1985 hände det att två tomma berg- och dalbanor tåg kolliderade på Liseberg, vilket resulterade i skador till personalen.
  • År 2001 hade en 14-årig pojke fastnat mellan en flotte och någonting annat.
  • År 2002 skadades 6 små barn på Små grodorna när det blev brott på säkerhetspärren.
  • År 2005 hände det att ett strömavbrott kom och det orsakade att alla attraktioner avbröts.
  • Den 15 juli 2006 skadades 21 personer i Lisebergbanan. När tåget kommit en bit upp i den första uppförsbacken brast kedjan som drar tåget, varpå det for tillbaka in på stationen och kolliderade med det bakomvarande tåget. Eftersom inte hela tåget hade nått backens grepphakar, förmådde säkerhetsspärrarna inte hålla kvar tåget. Åkattraktionen hölls stängt till mitten av augusti 2006 medan utredningar pågick.
  • Den 2 september 2006 skadades en man när en flaggstång föll ner. Den träffade hans huvud och nacke.
  • Den 8 oktober 2006 skallskadades en kvinna allvarligt då hon i panik klivit ur båten i Flumeride precis före den sista och största nedförsbacken och kanat ner för backen. Hon blev därefter påkörd av de två efterföljande båtarna. Åkattraktionen stängde resten av dagen, som var säsongens sista.
  • År 2007 skedde en incident då en flicka ramlade av båten och hamnade i vattnet. Hon klarade sig utan skador. Nu har Liseberg satt stålbygel på de yttersta platserna för att förhindra att något liknande händer igen.
  • Den 15 juli 2008 skadades 36 personer, varav tre allvarligt, i Rainbow efter att plattformen som åkarna satt på kom ur sitt horisontalläge och for i marken. Dagen efter beslutade Liseberg att skrota den skadade åkattraktionen. Olyckan berodde på att en svetsfog hade brustit. Axeln byttes år 2003 av tillverkaren och kunde inte kontrolleras av Lisebergs egen personal. Enligt tillverkaren skulle den hålla ytterligare 1500 drifttimmar.
  • I juli 2008 satt femton personer fast i två timmar på 48 meters höjd.

Okänt datum Redigera

  • Under de första säsongerna som Spökhotellet Gasten var öppet utsattes flera av de Lisebergsanställda aktörerna för knytnävsslag och spottloskor av skrämda besökare, och Liseberg gjorde flera insatser för att öka personalens trygghet och säkerhet, Besökarna ombedes därför att hålla händer på axlarna på framförvarande person, och inte släppa taget, inte röra något på hotellet, och alltid gå framåt.
  • Redan innan HangOver var i bruk, inträffade en incident då en 150 kg tung tyngd vid en testkörning 1996 föll av tåget på 20 meters höjd och ner på marken samtidigt som besökande fanns i parken. Vid flera tillfällen fastnade tåget och passagerare blev sittande flera meter ovan mark.

Slumpartad wiki