FANDOM

Hmmm...
Städa den här SIDAN!
Den här sidan behöver städas upp för att må bra och vara frisk. Är du modig att hjälpa oss?

Decemberolyckan 2009 (även Passatolyckan eller Passatolyckan 2009) inträffade den 15 december 2009 när en bil vid namn Volkswagen Passat Uggleboda körde ned i diket efter att sett en buss vara i vägen för föraren.

Hur detta gick till Redigera

Decemberolyckan 2009.PNG

Här inträffade olyckan

Det var Johnnie Lentonsson som körde bilen. Han gick ut från Ugglebodavägen 47 (Röda huset) på eftermiddagen (förmodligen efter kvart i 3) och satte sig i bilen för att köra till ett ställe som han brukade göra vid det tillfället. Men när han skulle köra förbi en privatperson's hus var en buss i vägen. Vad som var ännu värre var att ett fåtal bilar stod på vägen. Johnnie hade två möjliga alternativ: frontalkrocka med bussen eller köra ned i diket (eller också kunnat gjort något annat). Han valde att köra ned i diket för att inte frontalkrocka med bussen, vilket kunde ha lett till allvarliga följder. Men när väl bilen var nere i diket, skulle det inte gå att få upp den normalt igen. För att familjen Lentonsson skulle få veta om detta valde Johnnie att ta bussen hem. Han berättade om det som hade hänt och körde till platsen. Lentonsson såg bilen. Innan det var för sent valde Johnnie att ta en barnstol och bilradion som fanns i bilen. Inget annat togs ifrån bilen. Lentonsson körde senare hem. Om Vanalker hade åkt med kunde det ha blivit något bättre, men så blev det inte. Enligt uppgifter är bilen skrotad.

Slumpartad wiki